www.festiwal-akcept.pl

Informacja o wydarzeniach:

 

 

23 i 24.05 - warsztaty z Pierwszym Polskim Teatrem Playback "Ole"

 

Co to jest Teatr Playback?

 

Teatr playbacku włącza w tworzenie spektaklu osoby z widowni. Wybrany z widowni widz zachęcany przez prowadzącego spektakl opowiada swoją historię, która odgrywana jest przez aktorów na scenie za pomocą wcześniej wyuczonych technik. Improwizowane sceny tworzą niezwykłe widowisko na oczach widzów - to oni decydują co aktorzy pokażą na scenie, jaki będzie temat spektaklu.


Co to jest Teatr Playback "Ole"?

 

Teatr Playback "Ole: jest grupą amatorów składającą się z psychodramatystów - pasjonatów, którzy znaleźli ze sobą wspólny język, tak werbalnie jak i artystycznie. Ponieważ wielu z nas żywo interesuje się szeroko rozumianą sztuką, teatrem, muzyką, mamy w sobie wiele pasji i gotowość do działania tworząc teatr. Jesteśmy też otwarci na współpracę z innymi grupami oraz środowiskami, ponieważ pragniemy się rozwijać, nabywać nowe umiejętności i doświadczenia, którymi możemy dzielić się z innymi.

 

Co oferujemy?


Na warsztatach chcemy przedstawić twoje historie na scenie, oraz nauczymy Cię odgrywania własnych historii. 
Warsztaty poprowadzą osoby z Teatru OLE. Zależy nam, abyś poprzez działanie na warsztatach nauczył się budowania więzi, odpowiedzialności, otwartości na innych, ale przede wszystkim kreatywności.
Teatr Playback tworzą: Radosław Grzegórzko, Katarzyna Motyka, Agata Sidorek, Magdalena Szott, Tomasz Żółtak, Muzyka: Zbyszek Gozdecki.

 

25.05.17 Czwartek


Teatr Nie-Tak (Pruszcz Gdański)


Spektakl: Mieszkańcy z Planety Gnu na podstawie opowieści U. Eco


Scenariusz i reżyseria: Jarek Rebeliński


Tak jak w poprzednim roku, tekst naszej sztuki inspirowany jest twórczością Umberto Eco. Tym razem bazujemy na opowiadaniu "Karły z planety Gnu". Historia zawarta w opowiadaniu Eco opowiada o Cesarzu, który jak to cesarz, chce mieć i posiadać coraz więcej i więcej i nad coraz większą ilością ziem chce panować. W końcu jednak na Ziemi kończą się ziemie do podbojów i trzeba wysłać Badacza Galaktyk, aby znalazł planetę obfitującą w nowe ziemie do podbojów. Badacz odkrył więc planetę, której mieszkańcy żyli w pokoju, bez wojen i chorób i zaczął przekonywać ich do czegoś wspaniałego, co nazwał CYWILIZACJĄ. Aby wytłumaczyć czym jest owa cywilizacja, za pomocą wielkiego teleskopu pokazuje im ziemię, co prowadzi do smutnych wniosków na jej temat. Zaśmiecenie ziemi, przemysł, wypadki, choroby... Mieszkańcy planety Gnu zastanawiają się czy, aby na pewno cywilizacja będzie dla nich czymś dobrym, pomimo jak zaznaczał Badacz Galaktyk wielu wynalazków służących ludziom. Nasze przedstawienie kierowane jest do uczniów szkół podstawowych klas I-III. Przedstawienie tłumaczone na język migowy.
Projekt współfinansowany ze środków PEFRON w ramach programu "Rehabilitacja przez Dramę". Aktorami są uczestnicy i opiekunowie ŚDS PSOUU k. w Pruszczu Gdańskim.


TeatRazem i Remont Pomp (Gdańsk - Grupa Im+)


Spektakl: ONI
Reżyseria: Jarek Rebeliński
Muzyka: Jarek Marciszewski/Remont Pomp


Spektakl to wynik rozmów. Rozmów o kobiecości, męskości, dorosłości, pracy. Rozmów o braku rozmów o kobiecości, męskości, dorosłości, pracy. Kim są ONI w świecie osób pełnosprawnych. Może stanowią plemię jakieś obcej cywilizacji, które nieustannie próbujemy rehabilitować, dostosowywać, porównywać. A może to nasz świat po prostu tak wygląda. Dążymy do czegoś czego nie potrafimy nazwać i zmuszamy innych by robili to samo. Normalność i nienormalność. Kategoria. Sort. Dzielimy wszystko wokół siebie. Przyznajemy, dajemy, odbieramy, decydujemy. Bo wiemy lepiej. Wiemy lepiej?


Teatr Mimo To (Gdańsk - Grupa Im+)


Spektakl: BLATTA ORIENTALIS


Scenariusz i reżyseria: Barbara Ziemkiewicz i Adam Stawicki


Muzyka: The Seatbelts


"Ze smutkiem trzeba tak walczyć, jak z chorobą. Nie dopuścić, żeby się stała chronicznym stanem, nałogiem myśli i uczuć. Trzeba mu przeciwstawić cele i dążenia, które pozostały żywe, trzeba przeciwstawić obowiązek względem ludzi - ludzi bliskich i Tobie oddanych. Rozumiesz? Jest w Tobie więcej sił, niż Ci się teraz zdaje".
(Stanisław Witkiewicz, list ojca do syna)
Spektakl "Blatta orientalis" stworzony został z okazji 10-lecia grupy teatralnej Mimoto i zawiera w sobie szereg elementów nawiązujących do dotychczasowej twórczości teatru. Najnowsza realizacja grupy pozostaje w "szalonej" stylistyce twórczości Witkacego. Opowiada stasiową historię napaści karaluchów z Amery. W niebajkowej rzeczywistości, trudnościach życia codziennego karaluchy stanowią plagę cywilizacji, zawierając w swej przenośni bezduszność, wyzucie z uczuć, egoizm i uzależnienie? Karaluchy z Amery to domena współczesnej cywilizacji... a ratunku nie widać?


Teatr Ubogi Relacji (Sopot - Grupa IM+)


Spektakl: On i Ona. Bajka bez morału


Reżyseria: Jacek Spica,

Scenariusz: zespół TUR.

Kostiumy: Gosia Golińska


Spektakl  "On i Ona. Bajka bez morału" to prosta historia kobiety i mężczyzny, którzy próbując do siebie się zbliżyć przechodzą ciężką drogę.


Koncert zespołu muzycznego z Fundacji Adapa


Występy zespołu Adapy porywają w muzyczną podróż do korzeni rytmu i kolebki ludzkości. Muzycy tworzą rytmiczne kompozycje przeplatając grę na afrykańskich bębnach djembe z dźwiękami etnicznych perkusjonaliów. We wspólnym muzykowaniu liczy się dla nich energia oraz radość płynąca ze współtworzenia! Zespół tworzy grupa warsztatowa Terapii Zajęciowej Fundacji Adapa, pod przewodnictwem Marii Graczyk z zespołu Cocodjembe & Nandaloo oraz Sento.


26.05.17 Piątek


IV seminarium naukowe - Teatr zaangażowany społecznie


Proponowane spotkanie zaprojektowane zostało w dwóch dopełniających się częściach. W pierwszej z nich oddajemy głos zaproszonym gościom, w drugiej zaś zachęcamy do dyskusji, w której uczestniczyć może każdy, kto bierze udział w seminarium. Jako prelegenci, wprowadzający w obszar przedmiotowy rozważań, wystąpią osoby reprezentujące różnorodne środowiska i profesje, które łączy własne zaangażowanie w obszar praktycznego działania, jak i sferę teoretycznej refleksji prowokowanej pytaniami o czym jest teatr zaangażowany społecznie, kto stanowi o jego profilu i komu jest potrzebny.
Druga część seminarium ma spotkać ludzi, którzy działają w obszarze działań artystycznych z osobami z niepełnosprawnością intelektualną po to, by porozmawiać ile rzeczywistości, a ile fikcji jest tej pracy.


IV seminarium naukowe - Teatr zaangażowany społecznie


(wystąpią: dr Persefona Sextou - "Applied Theatre" for children in hospital; a political act. - "Teatr stosowany" dla dzieci w szpitalu; akt polityczny; Agata Sidorek "Działania z pogranicza w Teatrze Zgoda" oraz Violina Janiszewska - "Nie jesteśmy niczyją własnością" - historia pewnego manifestu w Teatrze Bomba Bomba.
Dyskusja w open space - Fikcja czy rzeczywistość - teatr osób z niepełnosprawnością intelektualną - prowadzenie Jacek Spica.
Miejsce: Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Bażyńskiego 4.


Grupa A może (Gdańsk)


Spektakl: White Dream


Reżyseria: Tomasz Szwelnik, Aurelia Kurczyńska
Scenariusz, choreografia: Aurelia Kurczyńska
Muzyka: Tomasz Szwelnik, zespół ' A może...'


Spektakl, który toczy się we śnie. We śnie różne rzeczy są możliwe, różne rzeczy mogą się wydarzyć.
Główna bohaterka budzi się we własnym śnie. Ma jasny przejrzysty sen. Może zrealizować każde swoje pragnienie, ożywić każdą myśl, każdy obraz, nadać mu kształt, barwę, smak.
Śni swój sen...
Na początku słyszy proste dźwięki, szuka ich źródła, jeszcze nie wie, że to sen...
Dostrzega proste formy, które wyłaniając się z cienia, powoli, stają się coraz bardziej wyraziste, przybierają kształt żywych, jakże przedziwnych postaci a wszystko to w jednym kolorze - otacza ją, bowiem wszechogarniająca biel.
Toczy się sen... Najpierw czas staje w miejscu... potem...cofa sie do tyłu...
Magiczne lustro, przez które można przejść, taniec zegarów czy majestatyczny orszak: wszystko może się wydarzyć...to przecież tylko sen.. a może raczej niezwykłe marzenie senne...
To White Dream.

To teatr z muzyką na żywo.


Teatr 3.5 (Dzierzgoń)


Spektakl: Inżynieria Marzeń


Scenariusz, reżyseria, scenografia i opr. plastyczne Marek Kurkiewicz
Muzyka: Collage


Pewien artysta postanawia przenieść swoją władzę nad fikcją, wprost do rzeczywistości. Ma receptę na świat pełen piękna i harmonii. Realizuje swoje wizje projektując ludzkie sny i marzenia, układając swoją estetykę świata. Nie jest jednak jedynym "Inżynierem marzeń" - tak zaczyna się historia tyranii.
Idąc za myślą Immanuela Wallersteina :
Problemem wszystkich utopii jest nie tylko to, że jak dotychczas "nie istniały", ale że są także "rozsadnikami iluzji", "rozczarowań", a często usprawiedliwieniem wielu nadużyć.
Czy faktycznie utopie są jedynie, w zależności od interpretacji, naiwnymi czy groźnymi imaginacjami? Tak je dziś interpretujemy przypisując odpowiedzialność za rewolucyjny zamęt i towarzyszącą mu brutalność jakiej Europa doświadczała w ostatnich z górą 200 lat. Czy nie jest tak, że utopie i projektowanie stosunków międzyludzkich, społecznych i duchowych leży w naszej cywilizacyjnej naturze misjonarzy?
Korzystając z przestrzeni ulicznej, środków wyrazu teatru ulicznego, ze zorganizowanej i uporządkowanej areny ludzkiej codzienności, tworzymy pewien obraz. Wizerunek nas samych -Poszukiwaczy lepszego życia.
Przyczynkiem do rozpoczęcia prac nad "Inżynierią", były wydarzenia na Kijowskim Majdanie w 2013 roku.
"Inżynieria marzeń" - to spektakl - manifest. Teatralna wypowiedź przeciw tyranii.
Spektakl pokazywany był publiczności m in. w Rosji (Kaliningrad, Partizaskoje, Czerniahowsk, Kovrovo), Białorusi (Festiwal Teatrów Ulicznych "FORUM" w Mińsku) i wielu miastach polskich.


Teatr Bomba Bomba (Gryfino)


Spektakl: Wioska cudów


Reżyseria: Violina Janiszewska
Scenografia kostiumy: Monika Kuriata
Muzyka: tanga argentyńskie
Scenariusz Teatr Bomba Bomba
Światła: Jonasz Janiszewski
Akustyk i wsparcie techniczne Janusz Janiszewski


Spektakl autorski zainspirowany autentycznymi wydarzeniami, przykrościami i radosnymi wyjściami z sytuacji, w których grupa otaczających ludzi i zespół okazują się być bardzo pomocne. Spektakl o tym, że cuda mogą zdarzyć się wszędzie a błogosławieństwem mogą się okazać przeciwności.
Skadrowani wernisaż wystawy podsumowująca cykl warsztatów fotograficznych prowadzonych przez Jerzego Pinkasa.
"Skadrowani" to wystawa podsumowująca cykl warsztatów fotograficznych prowadzonych przez Jerzego Pinkasa. Uczestnicy zapoznawali się z techniką fotografowania, kompozycją obrazu, fotografią reportażową, krajobrazu, architektury. W trakcie warsztatów prowadzone były konsultacje zadań fotograficznych i praktyczna realizacja tematów w plenerze.
W warsztatach brali udział: ŚDS Nowiny: Monika Łapińska, Rafał Ostrowski; DPS Orunia: Zenon Morawski, Eugeniusz Wierzbowski; ŚDS - Ośrodek Adaptacyjny MOPS w Sopocie: Małgorzata Abraham, Anna Śniatecka, Ryszard Czynszak, Jakub Dobrowolski, Michał Pniewski; ŚDS Fundacja "Maja": Michał Sawczak.


Wieczór improwizacji teatralnych


Pierwszy Polski Teatr Playback Ole (Polska)


Teatr Playback "Ole" jest grupą amatorów składającą się z psychodramatystów - pasjonatów, którzy znaleźli ze sobą wspólny język, tak werbalnie jak i artystycznie. Ponieważ wielu z nas żywo interesuje się szeroko rozumianą sztuką, teatrem, muzyką, mamy w sobie wiele pasji i gotowość do działania tworząc teatr. Jesteśmy też otwarci na współpracę z innymi grupami oraz środowiskami, ponieważ pragniemy się rozwijać, nabywać nowe umiejętności i doświadczenia, którymi możemy dzielić się z innymi.
Grupa została zawiązana we wrześniu 2016 r. Wtedy też miał miejsce pierwszy występ dla kilkuosobowej widowni. Kolejny spektakl miał miejsce w listopadzie 2016 r. podczas II Festiwalu Polskiej Psychodramy pt. : "Kosmos i Ciało". Występ ten miał miejsce przed ponad 100-osobową publicznością i spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem. Wiele osób zainteresowało się działalnością grupy i ewentualnymi możliwościami zamówienia kolejnych spektakli. Nie mamy na swoim koncie jeszcze żadnych nagród ani spektakularnych osiągnięć, ponieważ stawiamy dopiero pierwsze kroki na scenie. Planujemy jednak brać udział w różnego rodzaju festiwalach, spotkaniach i warsztatach prezentujących nowy rodzaj teatru pozwalający w pełni zaistnieć konkretnym historiom widzów.
Spektakl powstaje na podstawie historii opowiadanych przez publiczność, również muzyka powstaje podczas trwania spektaklu.


Grupa improwizacji teatralnych Nawzajem (Trójmiasto)


Nazywamy się Nawzajem. Robimy spektakle improwizowane. Opowiadamy historie o ludziach, których mijasz codziennie na ulicy. Pokazujemy, jak bogaty wewnątrz jest każdy z nas. Przyjdź i daj się wciągnąć do naszego - Twojego świata :)
Spektakl improwizowany oparty o sugestie od publiczności


27.05.17 Sobota


Warsztaty artystyczne dla uczestników Festiwalu Akcept.


warsztaty muzyczne gra na bębnach afrykańskich Maria Graczyk
W trakcie warsztatów uczestnicy uczą się techniki gry na bębnach djembe (bębny prowadzące, solowe i akompaniujące) oraz dundun (bębny basowe i melodyjne). Wykorzystujemy motywy tradycyjnych aranżacji i urozmaicamy je elementami pieśni i tańca. Uczestnicy poznają tradycyjne rytmy Afryki Zachodniej oraz wyzwolą w sobie twórczą energię pozwalającą na swobodne improwizacje. Podczas świetnej zabawy warsztatowicze rozwijają  poczucie rytmu, synchroniczną pracę półkul mózgowych, koncentrację i pamięć a ponad to stają się bardziej pewni siebie, rozładowują napięcia oraz uczą się konstruktywnej współpracy w grupie.
Warsztaty mają też walory edukacji międzykulturowej oraz wzmacniają postawy tolerancji i szacunku do odmienności.
Ciało, wyobraźnia, emocja jako środek ekspresji aktorskiej. Trening aktorski i praca nad ciałem - warsztaty aktorskie Tomasz Kobiela.
Ideą warsztatów jest poznanie podstawowych technik pracy nad ciałem, głosem, tak, aby najskuteczniej służyło młodym miłośnikom teatru w wyrażaniu siebie, swoich emocji, a także w wykonaniu podstawowych zadań aktorskich. Warsztaty zostaną poszerzone o elementy pantomimy, ruchu scenicznego i umiejętności pracy w grupie. Tomasz Kobiela: absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej Telewizyjnej i Filmowej w Łodzi, wieloletni instruktor teatralny związany z Klubem Winda - Gdańskiego Archipelagu Kultury, animator, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, na co dzień aktor Teatru Zielony Wiatrak.
"Storytelling for children with/about illness: using a live puppet and a story on canvas? - "Opowiadanie (bajki) chorym dzieciom o chorobie: używanie "żywej" marionetki i opowieści" ? warsztaty z dr Persephona Sextou (Link do opisu warsztatów)


Doktor Persephone Sextou jest adiunktem, wykładowczynią Teatru Stosowanego na Uniwersytecie Newman w Birmingham i kieruje badaniami w Community & Applied Drama Laboratory. Uzyskała doktorat w Goldsmiths University of London, należy do Higher Education Academy Fellowship. Została nominowana do National Teaching Award w Wielkiej Brytanii (2016). Prowadzi doktorantów w dziedzinie Applied Theatre in Education, Healthcare, Wellbeing and Theatre of the Oppressed w Newman University I Liverpool Hope University. Zdobyła prestiżowy grant BBC Dzieci w Potrzebie we współpracy z NHS Trust (2016-2019) na kontynuację swoich badań nad wpływem zaprojektowanego spektaklu na kondycję dzieci przebywających i leczonych w szpitalu. Ma doświadczenie w realizacji programów Unii Europejskiej, dotyczących kształcenia na poziomie wyższym w szkolnictwie Zachodniej Afryki. Jest autorem recenzowanych artykułów, rozdziałów i monografii oraz działa jako członek rad redakcyjnych w: Arts & Health, the Applied Theatre Reader, Drama Research oraz Arts in Communities Journals. Właśnie ukzała się Jej najnowsza książka "Theatre for Children in Hospitals. The Gift of Compassion Intellect" wydana w wydawnictwie Bristol (UK) i w Nowym Jorku.

 

 
loga2.png