www.festiwal-akcept.pl

Informacje o zespołach, artystach i wydarzeniach festiwalu:

 

19.05. 2016 Czwartek


Teatr Nie-Tak (Pruszcz Gdański)

Spektakl: Trzej kosmonauci na podstawie opowieści U. Eco

Scenariusz i reżyseria: Jarek Rebeliński

Muzyka: Teatr Nie Tak

Występują: Sylwia Gajcy, Marta Knycinska, Justyna Piekarska, Krzysztof Krawczuk-Szalasow, Iwona Szymborska, Tomek Walkowiak, Lukasz Goczewski, Lukasz Brendler, Gosia Lapinska, Asia Tajer, Kasia Nagorska, Sebastian Grochowski, Laura Koss, Agnieszka Rokita, Jolanta Wolczynska, Barbara Lipkowska, Marlena Karapuda, Janusz Stolc, Marcin Matenko, Agnieszka Agacka , Ariel Kubica.

Trzej kosmonauci to opowieść o wyprawie w kosmos, świata pełnego planet i różnego rodzaju galaktyk. Amerykanin, Chińczyk oraz Rosjanin wyruszają na podbój Marsa o zbadaniu, którego człowiek marzył od zawsze. Kiedy w końcu docierają na miejsce nikt nikomu nie ufa i każdy z nich podejrzewa siebie nawzajem o najgorsze zamiary. To jednak jest niczym w porównaniu do tego co poczuli wobec Marsjanina, którego spotykają rankiem na czerwonej planecie. Marsjanin z wyglądu naprawdę był straszny. Miał anteny zamiast uszu, rąk sześcioro i długą trąbę. Kosmonauci postanowili go zabić, bo mógł być dla nich zagrożeniem, bo wszystko co brzydkie musi być także i złe.... Jednak tego nie robią. Dlaczego?

I tu zaczyna się historia, którą Eco ukrył między słowami, a co dla aktorów Teatru Nie-Tak ŚDS w Pruszczu Gdańskim stanowiło prawdziwe źródło inspiracji. Opowieść o trzech kosmonautach stała się historią o pokonywaniu lęków, oswajaniem tego co nieznane oraz akceptowaniem różnic. Podczas prób zastanawialiśmy się ile razy w życiu każdy z nas czuł się jak Marsjanin tu na Ziemi, wśród innych ludzi. Rozmawialiśmy i próbowaliśmy zrozumieć dlaczego tak się dzieje. Próby z dały nam możliwość konfrontacji z nietolerancją wynikającą z obawą przed nieznanym. "Uśmiechnęli się i zbliżyli do siebie (...), wtedy nabrali odwagi i oczekując poranka, uczyli się siebie poznawać." Tak postąpili kosmonauci, a kiedy spostrzegli, że Marsjanin ". Jeżeli chcecie wiedziecie jak zakończyła się nasz opowieść przyjdźcie na spektakl.

Oprócz historii o zdobywaniu Marsa i zdobywaniu się na akceptację innych, dowiecie się również jak nazywają się planety w naszym układzie słonecznymi ile ich jest i która znajduje się najdalej od Słońca oraz dlaczego gdy Amerykan jak chciał powiedzieć "Dzień doby" to mówił "How do you do".

Projekt współfinansowany ze środków PEFRON w ramach programu "Rehabilitacja przez Dramę". Aktorami są uczestnicy i opiekunowie ŚDS PSOUU k. w Pruszczu Gdańskim.


Teatr Mimo To (Gdańsk)

Spektakl: Czerwona łata

Scenariusz i reżyseria: Barbara Ziemkiewicz i Adam Stawicki

Muzyka: Adam Stawicki

Wystepują: Daniel Fabrycy, Anna Żakiewicz, Magdalena Berger, Gabriela Kwiecińska,

Eugeniusz Sztrejan, Monika Łapińska.

Spektakl na podstawie opowiadania "Czerwona Łata" Leszka Kołakowskiego i twórczości Marii Pawlikowskiej -Jasnorzewskiej, mówiący o łatwości stygmatyzowania i naznaczania ludzi różniących się od ogółu społeczeństwa, w tym osób niepełnosprawnych intelektualnie.

Spektakl pt: "Czerwona łata" jest jedną z części projektu teatralnego zrealizowanego w ramach trójmiejskiej Grupy Im Plus.

Teatr Istnieje od 8 lat i jest na stałe związany z Fundacją Rozwoju Integracji Społecznej AKCES z Gdańska. Dorobek grupy obejmuje pięć spektakli opartych o autorskie scenariusze. Jednym z najciekawszych przedsięwzięć grupy jest nagranie słuchowiska radiowego p.t. "To.To Szczęście", zrealizowanego na podstawie autentycznych postów z popularnego forum dla osób niepełnosprawnych. Spektakl "Laf laf laf" otrzymał w roku 2012 nagrodę Dyrektora Artystycznego Festiwalu Teatrów Niezależnych ProContra w Szczecinie, Nagrodę Publiczności na Festiwalu AKCEPT 2012. Za spektakl "Bógot" teatr otrzymał Grand Prix oraz Nagrodę Publiczności festiwalu Pozapozy 2013 oraz Festiwalu AKCEPT 2013.


Teatr Biuro Rzeczy Osobistych (Gdynia)

Spektakl: Piękna twarz

Scenariusz: Zbigniew Biegajło i zespół

Reżyseria: Zbigniew Biegało

Muzyka: Jarek Marciszewski, Tomek Antonowicz oraz Remont Pomp

Występują: Marzena Gajewska, Renata Klinkosz, Anna Kujawska, Oliwia Cubala, Marcin Wenta, Adam Siekierzyński, Tomasz Macniak

Spektakl pt: "Piękna twarz" jest jedną z części projektu teatralnego zrealizowanego w ramach trójmiejskiej Grupy Im Plus inspirowanego twórczością L. Kołakowskiego.

Kto o nią dba

Zachowa ją na wieczność

Kto dla niej żyje

przechowa ją bez skazy

Kto nic nie daje

żyje w ciemności

Kto widzi tylko siebie

ten nic nie czuje

Kto odrzuca innych

Jest zimny jak stal

Kto nie ma miłości

Zostaje sam

Teatr Biuro Rzeczy Osobistych istnieje od 1998 roku przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym  Koło w Gdyni. Misją Teatru BRO jest realizowanie autorskich projektów o społeczno-artystycznym charakterze, poszukiwanie nowych miejsc  i głęboka wiara w sens spotkania z drugim człowiekiem. Zespół BRO wypracował własny styl oparty  o doświadczenia teatru plastycznego. Efektem pracy są spektakle doceniane i nagradzane na wielu ogólnopolskich festiwalach.


Teatrazem i Remont Pomp (Gdańsk)

Spektakl: Opowieść o wielkim wstydzie

Reżyseria: Jarek Rebeliński

Muzyka: Jarek Marciszewski, Tomek Antonowicz oraz Remont Pomp

Opowieść o wielkim wstydzie to historia Rio, który żyje marzeniami i złudzeniami. Podąża za własnym wyobrażeniem, uczucia do Murii, kobiety którą kocha, a która nie zwraca na niego uwagi. Potrzeba jednak bycia kochanym, posiadania partnera jest na tyle silna, że Rio okłamuje wszystkich, że ma dziewczynę. "Wyśniewa" ją i urealnia, w opowieści. Jest to jednak ślepa uliczka, gdyż szybko wychodzi na jaw, że kłamie. Nie potrafi przypomnieć sobie koloru oczu Murii. To powoduje, że zaczyna się wstydzić i maleć. Maleć ze wstydu?

Spektakl pt: "Opowieść o wielkim wstydzie" jest jedną z części projektu teatralnego zrealizowanego w ramach trójmiejskiej Grupy Im Plus inspirowanego twórczością L. Kołakowskiego.

Teatr Razem powstał w 2005 roku na bazie współpracy Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym (Koło w Gdańsku) z Integracyjnym Klubem Artystycznym "Winda". Od początku istnienia Teatr tworzą wolontariusze i podopieczni Programu "Starszy Brat - Starsza Siostra", realizowanego przy PSOUU. Celem tego projektu jest tworzenie sieci przyjaźni pomiędzy osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz pełnosprawną młodzieżą z gdańskich szkół średnich i uczelni.Obok polskich wolontariuszy od dwóch lat do teatru dołączają także wolontariusze zagraniczni, przyjeżdżający do stowarzyszenia na roczne projekty w ramach wolontariatu europejskiego (European Voluntary Service w ramach Programu "Młodzież w działaniu").

Integralna częścią grupy teatralnej jest zespół muzyczny Remont Pomp, pod dowództwem Jarka Marciszewskiego i Tomka Antonowicza. Każdego roku obie grupy podsumowują swoją działalność wspólnym występem w ramach festiwalu Lato Ludzi w Teatrze Leśnym w Gdańsku Wrzeszczu. Wystawione tam dotychczas spektakle to kolejno: Labirynt, Upadek Ikara, Ucieczka do... , Samotność, Z nas, My, Zapraszamy na show, Przedstawienie czas zacząć, Dzień z życia. TeatRazem oraz Remont Pomp występował na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ulicznych FETA, Międzynarodowym Biennale "Terapia i Teatr" w Łodzi oraz Międzynarodowych Spotkaniach Artystycznych w Elblągu.Od czterech lat TeatRazem działa w strukturach Teatru Gdańskiego Archipelagu Kultury.


Teatr Kasablanka (Gdańsk)

Spektakl: Garby

Scenariusz i reżyseria: Arkadiusz Szczurek

Muzyka: Jarek Marciszewski, Tomek Antonowicz oraz Remont Pomp

Występują: Katarzyna Buczek, Maria Dragańczuk, Anna Frąckiewicz, Aleksandra Hlousek, Krzysztof Markiewicz, Marcin Kapelusz, Józef Olszewski, Grzegorz Jankowski, Jacek Jarzębowski

Spektakl powstał na motywach opowiadania "Garby" Leszka Kołakowskiego i jest częścią wspólnego projektu Grupy IM Plus. Część przedstawienia przygotowana przez Teatr Kasablanka opowiada o sile presji społecznej i utracie tożsamości.

Bohater o imieniu Ajio zaczyna chorować na GARB. Po przebrnięciu przez maszynę biurokracji, trafia do lekarzy, którzy są bezsilni wobec osobliwego GARBU, który rosnąc upodabnia się do nosiciela, zaczyna dominować nad Ajio i zawłaszczać jego osobowość...

Teatr Kasablanka od dwudziestu lat aktywnie przekazuje szerokiej publice swoją interpretację najbardziej znanych i podziwianych dzieł mistrzów. Aktorami teatru są dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną. W swoich spektaklach teatr przemawia do widza posługując się pełnymi symboliki i skojarzeń obrazami, odczytywanymi na różnych poziomach. Muzyka i dźwięki stanowią integralną część widowiska w którym aktorzy prowadzą widza przez tajemniczy świat, który najczęściej jest skojarzeniem i swoistą interpretacją literatury. W ramach wieloletnich działań na rzecz szeroko pojętej integracji społecznej Teatr Kasablanka występował na festiwalach i przeglądach teatralnych w Polsce i poza granicami, oraz jest stałym bywalcem na trójmiejskich scenach.


Koncert Islet - Miasto Aniołów godzina 19.00.


Islet - właśc. Izabela Laskowska to wokalistka z charakterystyczną, aksamitną barwą głosu. Kompozytorka i autorka tekstów, zakochana w dźwiękach akustycznych i nowoczesnych elektronicznych brzmieniach.

Pod pseudonimem Islet artystka tworzy już od 2008 r. Jej muzyczny dorobek to setki klimatycznych, kameralnych koncertów, które zawsze spotykają się z uznaniem publiczności. Szczególnie bliskie sercu artystki jest Trójmiasto - to właśnie Gdańsk był miejscem pierwszych muzycznych kroków Islet. Według niektórych stanowi objawienie pomorskiego popu - pełnego emocji.

W sierpniu 2015 r. ukazała się debiutancka płyta Islet - "Zatrzymaj się". Krążek promował singiel "Milczysz". Wydanie płyty i jej nagranie umożliwiła crowdfundingowa społeczność wspieramkulture.pl. Materiał na debiutancką płytę powstawał dwa lata. Płyta utrzymana jest w spokojnym, delikatnym klimacie, którego uzupełnieniem są poruszające, osobiste teksty utworów. Piękno i delikatności odnaleźć można na każdej z 12 kompozycji - śpiewanych zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Premierowy koncert promujący płytę odbył się w sopockim Klubie Atelier 11 listopada 2015 r.


20.05.2016 Piątek


9.00-12.30 - "(Nie)bezpieczne związki: on, ona, niepełnosprawność intelektualna i co dalej?" seminarium naukowe oraz dyskusja w otwartej przestrzeni (Organizatorzy: Zakład Pedagogiki Specjalnej Uniwersytet Gdański, Fundacja Akces, GAK, Grupa Im+)

Po raz trzeci, Festiwal Akcept we współpracy z Zakładem Pedagogiki Specjalnej UG, zrealizuje   jedną  ze swoich integralnych części czyli III Seminarium Naukowe, zatytułowane  "(Nie)bezpieczne związki: on, ona, niepełnosprawność intelektualna i co dalej?". Proponowane spotkanie zaprojektowane zostało w dwóch dopełniających się częściach. W pierwszej z nich oddajemy głos zaproszonym gościom, w drugiej zaś zachęcamy do dyskusji, w której uczestniczyć może każdy, kto bierze udział w seminarium. Jako prelegenci, wprowadzający w obszar przedmiotowy rozważań, wystąpią osoby reprezentujące  różnorodne środowiska i profesje, które łączy własne zaangażowanie w obszar praktycznego działania, jak i sferę teoretycznej refleksji prowokowanej pytaniami o relacje i związki wśród osób z niepełnosprawnościami.

"Kopiując Mistrza" to wystawa prac malarskich i rysunkowych uzdolnionych plastycznie uczestników zajęć Środowiskowego Domu Samopomocy NOWINY i mieszkańców Domu Pomocy Społecznej STAROGARDZKA. Wystawa jest podsumowaniem ich dwumiesięcznego zmagania z dziełami największych  twórców malarstwa europejskiego. Paul Cézanne, Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Henri de Toulouse-Lautrec, Amadeo Modigliani to tylko niektórzy z wielkich artystów, których prace  analizowali  by uzyskać jak najwierniejszą kopię danego dzieła. Tradycja nauki sztuki malarskiej poprzez studiowanie i kopiowanie dzieł największych mistrzów sięga już starożytności. Leonardo da Vinci pisał w "Traktacie o malarstwie" : "Młodzieniec winien się uczyć wpierw perspektywy, następnie wymiarów wszelkiej rzeczy; później stopniowo studiować wedle dobrego mistrza, aby przyzwyczaić się do właściwych pomiarów członów; następnie studiować z natury, aby się upewnić o słuszności nabytej wiedzy. Później winien oglądać pewien czas dzieła rozmaitych mistrzów, a w końcu wdrożyć się w praktykę i ćwiczenie sztuki".

Przedstawienie pt: Moja sprawa jest eksperymentem artystycznym angażującym niepełnosprawnych intelektualnie aktorów gdyńskiego Teatru Biuro Rzeczy Osobistych (BRO)  i profesjonalnych twórców teatru. Dramat jest konstrukcją teatru w teatrze, a zespół BRO pracujący nad sztuką centralną osią dramaturgii. W trakcie pracy nad spektaklem jedna z bohaterek dramatu, którą kreuje niepełnosprawna aktorka zachodzi w ciążę. Jest to opowieść o jej losie i skomplikowanej sytuacji rodzinnej.


Teatr Zgoda (Warszawa)

Spektakl: Autobus cz. I

Reżyseria: Agata Adamek

Muzyka: Zbyszek Gozdecki

Występują:

Bożena Borkowska, Ewa Jankowska, Anna Wolska, Marek Wolski, Małgorzata Konopka, Kamil Podegrodzki, Michał Lasocik, Wiesław Uziębło.

Teatr pozbawiony strony wizualnej, to wyzwanie. Nie ma gestów, mimiki, gry świateł. Scenografia ograniczona jest do minimum. W takich warunkach otwiera się jednak przestrzeń, w której wydobywa się to, co w spektaklu może "zagrać" dla osób pozbawionych zmysłu wzroku. Doświadczanie cenne i niecodzienne, dla wszystkich. Gdzie zabierze nas "Autobus" Teatru Zgoda - Dedykowany osobom niewidzącym, zabiera nas do ... Strefy Mroku. Ci, którzy pamiętają serial już dobrze wiedzą, że będzie niezwykle. Podróżujemy w ciemności. Oczy są uśpione, ale nie jedziemy w kierunku zwykłego słuchowiska.

Akcja, a raczej zwroty akcji wikłają większość naszych zmysłów. Aktorzy odsłaniają przed nami kawałek swojego intymnego świata. Z poczuciem humoru i dystansem do swojej inności opowiadają historie w sam raz dla miłośników love story i dla tych, co się lubią bać.

Wdzięczny motyw podróży ma tu dość surrealistyczne oblicze. Niczym w intensywnym śnie

płynnie zmieniamy okoliczności przyrody, lecz także stany emocjonalne. Czasem będzie to jazda bez trzymanki, bo jak inaczej w pół godziny znaleźć się nad morzem, gonić króliczka i uciekać przed potworem? Nie wszystko daje się wytłumaczyć - najważniejsze to otworzyć się na przeżywanie spektaklu i dać się pochłonąć zabawie. (Agnieszka Pałęcka)

Teatr Zgoda powstał w 2006 r. w Bemowskim Centrum Kultury (w którym działa do dnia dzisiejszego). Jego reżyserem jest Agata Adamek, która z niezwykłą pasją i charyzmą angażuje się we współpracę ze swoimi aktorami. Sama mówi o Teatrze ZGODA jako o teatrze "z pogranicza", ponieważ wychodzi on poza stereotypy, jakie mamy w swoich głowach na temat tej formy sztuki. Od samego początku istnienia teatru działa w nim Zbyszek Gozdecki - specjalista od muzycznej oprawy spektakli (wraz z aktorami szuka dźwięków i zajmuje się ich nagraniem). W Teatrze grają osoby dorosłe z zaburzeniami psychotycznymi; jednak nie jest to teatr osób tylko niepełnosprawnych (reżyserka unika tego typu nazewnictwa, gdyż według niej wpływa to na stygmatyzację tych osób); w grupie teatralnej grają również osoby zdrowe - przyjaciele i zwolennicy teatru ZGODA. Zatem jest to teatr, w którym występują aktorzy amatorzy i tego określenia się trzymajmy. Zamysłem twórców teatru nie jest terapia ani jakakolwiek forma leczenia aktorów poprzez sztukę. "Zależy mi, aby skupić się na włączaniu do społeczeństwa artystów - aktorów, takich jak ich zastaliśmy; [?] spychamy kwestie terapeutyczne na plan dalszy, prezentujemy przede wszystkim inspirujące poszukiwania estetyczne i intelektualne, tworząc sztukę z pogranicza, będącą wyzwaniem dla współczesnego widza" mówi reżyserka Teatru ZGODA

Teatr Zgoda powstał w 2006 r. w Bemowskim Centrum Kultury. Jego reżyserem jest Agata Adamek, która mówi o Teatrze ZGODA jako o teatrze "z pogranicza", ponieważ wychodzi on poza stereotypy, jakie mamy w swoich głowach na temat tej formy sztuki.

Teatr współtworzy od samego początku istnienia Zbyszek Gozdecki - specjalista od muzycznej oprawy spektakli, który buduje muzykę współpracując z aktorami i czyniąc z nich współtwórców.

Jak pracuje Teatr ZGODA?

Nad spektaklem pracuje cała grupa - jest to praca wspólna, zbiorowa a reżyser nadaje jej kształt.Każda scena jest omawiana, dyskutowana z aktorem. Wszyscy chcą mieć pewność, że każdy będzie miał przestrzeń na ekspresję siebie i tego, co chciałby przekazać widzom. Oddanie głosu aktorom,pozwolenie im na decydowanie i wybór jest ideą związaną z praktyką "community arts".

Grupa szuka różnorodnych form przekazu wykorzystując dźwięk, wizualizację, światło, kolor.

Dużo gestów i symboli, które niosą przeważnie więcej treści niż słowa. Spektakle Teatru ZGODA zostawiają nieskończoną dowolność interpretacji.


Teatr Przebudzeni (Ostróda)

Spektakl: Szatnia

Scenariusz: Monika Kazimierczyk, Dariusz Wychudzki oraz zespół

Reżyseria: Monika Kazimierczyk, Dariusz Wychudzki

Muzyka: Dariusz Wychudzi

Spektakl inspirowany jest twórczością Tadeusza Kantora, jest syntezą między tym co było, co jest i co będzie lub co może być. To zderzenie przeszłości, historii postaci z teraźniejszością, aktualnym położeniem, tzw. "byciem w niebycie". Wrzuceni w przestrzeń, w "szatnię" pytają "co dalej?".  Spektakl to swoisty rachunek sumienia bohaterów, a jednocześnie odbiorców, stawia pytania o zasadnicze wartości i relacje międzyludzkie, o sens życia. Zatem "jak żyć, by nadal być?". Akcji towarzyszy uczucie odrealnienia, nieważkości, a wszystko by zatrzymać widza, skłonić do refleksji nad "sztuką życia i... umierania".

Grupa Teatralna "Przebudzeni" istnieje od maja 2003 roku i funkcjonuje przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, koło w Ostródzie. Osobami biorącymi udział w zajęciach są również uczestnicy warsztatów terapii zajęciowej w Ostródzie. Grupa propaguje głównie teatr ruchu i muzyki. Ma na swoim koncie 8 spektakli i kilka okazjonalnych instalacji dramowych. Teatr to dla grupy swoista forma terapii i wyrażenia siebie, a spektakle to swego rodzaju manifesty, nad którymi zespół pracuje wspólnie. Grupa aktywnie uczestniczy we wszelkich warsztatach i przeglądach, stając także do rywalizacji z zespołami pełnosprawnymi i odnosząc znaczące sukcesy.


Teatr Pod Mostem

Spektakl: Uhuru

Scenariusz: Agnieszka Grewling-Stolc

Scenografia: zespół

Reżyseria: Agnieszka Grewling-Stolc

Opracowanie muzyczne: Adrian Amrugiewicz

Występują: Maria Rybicka - Porządkowy, Małgorzata Bogunia - Laborant, Dariusz Lewandowski - Porządkowy, Róża Obarzanek - Ekspedientka, Małgorzata Szałajda - Laborant, Oskar Hinc - Pacjent , Zuzanna Heczko - Starsza siostra, Monika Kowalewska - Klientka, Dorota Pastuszak - Młodsza Siostra, Magda Nieciecka - Pielęgniarka, Klaudyna Lelukiewicz - Marionetka, Alicja Pietrzak - Porządkowy, Filip Lehmann - Laborant, Mateusz Miszewski - Profesor, Nikodem Kaim - Lekarz, Michał Kłodnicki - Porządkowy, Matylda De Croix - Laborant, Agnieszka Dalecka - Porządkowy, Anna Pagudis - Laborant, Sebastian Demianiuk - Porządkowy

"...Szukając zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa, rezygnujemy często z wolności. Wolność bowiem zmusza do podejmowania decyzji i uniemożliwia bezpieczne trwanie w kokonie spokoju..."

"...Człowiek jest istotą społeczną. Oznacza to, że żyje wśród ludzi i potrzebuje innych ludzi żeby być w pełni człowiekiem. Żyjąc wśród ludzi człowiek wpływa na innych, jest jednocześnie nadawcą i odbiorcą tego wpływu. Temu wpływowi podlega człowiek przez całe swoje życie (...) Człowiek jest stworzeniem, które jest jednocześnie najmocniejsze, dzięki swojemu intelektowi, a z drugiej strony najsłabsze, dzięki emocjom i uczuciom które często są bardzo silne..."

Teatr Pod MOSTem powstał we wrześniu 2010 roku przy Stowarzyszeniu Kulturalno-Edukacyjnym MOST działającym przy Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku i jest kontynuacją pięcioletnich działań realizowanych wcześniej pod nazwą Teatr Bezpośrednikuff. Grupa skupia młodzież, która pragnie realizować swoją pasję poprzez aktywność w amatorskim ruchu teatralnym pod kierunkiem Agnieszki Grewling-Stolc.

Teatr Pod Mostem zrealizował dotychczas pięć autorskich spektakli: WIRTUALNY BYT i ECCE HOMO, ZA DALEKO, ZA BLISKO, JAK PRZEZ KIJ WE WSI ZAMET BYŁ, ECHA w reżyserii Agnieszki Grewling-Stolc.

Spektakle pokazane były wielokrotnie na deskach Teatru Miniatura w Gdańsku oraz na festiwalach i przeglądach teatralnych:

I miejsce oraz statuetka DECHA na III Międzywojewódzkim Festiwalu Amatorskich Zespołów Teatralnych DESKA w Elblągu,

Nagroda Aktorska dla Anny Jagodzińskiej za postać Anorektyczki na III Międzywojewódzkim Festiwalu Amatorskich Zespołów Teatralnych DESKA w Elblągu,


Teatrzyk Cenicienta

Spektakl: Tytułu brak

Reżyseria i ruch sceniczny: Marzena Nieczuja Urbańska

Scenariusz: Zespół

Występują: Marta Adamska, Zosia Bielak, Paula Chmielowska, Marta Cieplińska, Ola Dacyl, Marysia Maciaszek, Eliza  Niedzielska, Natalia Niedzielska, Magda Sildakt, Artur Baryła, Karol Stachowicz, Damian Stanisławowicz, Piotr Krzewiński, Szymon Olszewski, Karol Ziółkowski.

Spektakl zespołowy wg opowiadań Sławomira Mrożka.


21.05.2016 Sobota


Warsztaty artystyczne dla uczestników Festiwalu Akcept.

10.00 - 13.00

Warsztaty muzyczne "Teatr nie terapia" z Agatą Adamek, Zbyszkiem Gozdeckim i Teatrem Zgoda - warsztaty teatralne z Zbigniewem Biegało i Tomaszem Macniakiem - Teatr Biuro Rzeczy Osobistych - warsztaty z Teatru Forum - praca z emocjami i dylematami, które można rozwiązywać z pomocą dramy - Persephona Sextou.

Warsztaty warsztat muzyczne "Teatr nie terapia" z twórcami oraz aktorami Teatru Zgoda prowadzący: Agata Adamek - reżyser Teatru Zgoda, Zbyszek Gozdecki - muzyk Teatru Zgoda. Aktorzy Teatru Zgoda: Bożena Borkowska, Ewa Jankowska, Kamil Podegrodzki Anna Wolska, Marek Wolski. Warsztaty przeznaczone są dla osób zainteresowanych pracą osób dorosłych z doświadczeniem choroby psychicznej w teatrze. Zapoznamy uczestników warsztatu z 10-letnią historią pracy Teatru Zgoda, zaprosimy ich na otwartą próbę. Podczas warsztatu będzie można praktycznie poznać etapy pracy nad spektaklem, zaprezentujemy nasze autorskie metody: jak budować spektakl, jak pracować na scenie, przedstawimy proces tworzenie muzyki/ścieżki dźwiękowej. Uczestnicy będą mieli okazje wypróbować swoje pomysły w kontakcie z aktorami teatru Zgoda. Aktorzy podzielą się własnym doświadczeniem oraz refleksjami związanym z pracą w Teatrze. Chcemy zachęcić uczestników warsztatu do samodzielnego i twórczego budowania spektaklu poprzez wspólną pracę i wykorzystanie potencjału aktorów: modelem pracy w teatrze Zgoda jest praca na zasobach - wykorzystujemy własne zdolności, ale też szukamy mocnych stron u innych, co pozwala na stworzenie mocnego i dobrego artystycznie przekazu. Będziemy zachęcali do poszukiwania własnego języka teatralnego i przełożenia go na działanie teatralne.

Teatr Obrazu i Teatr Forum Augusto Boala: reprezentacja emocji i rozwiązywanie dylematów w dramie - dr Persefona Sextou.

Teatr Uciśnionych Augusto Boala jest powszechnie praktykowany w kontekstach Teatru Stosowanego na całym świecie, by z wykorzystaniem teatru tworzyć sens życia i pomagać ludziom odkryć ukrytą w nich moc do pokonywania trudności i opresji. Teatry Obrazu i Forum to dwie z głównych form (metod) - trzecią jest Niewidzialny Teatr. Te formy nieustanie przenikają się i współoddziałują na siebie. Ćwiczenia (techniki) Teatru Obrazu są stworzone do ujawniania emocji pojawiających się w relacjach międzyludzkich i prawdy o społecznościach, kulturach i społeczeństwach, przy użyciu języka niewerbalnego i ekspresji ciała. Uczestnicy w trakcie warsztatów dramowych stworzą rzeźby (stop-klatki) na temat swojego życia, uczuć, doświadczeń, opresji i zaproponują tytuły swoich obrazów. Będą używać swoich ciał niczym gliny, by wyrzeźbić trójwymiarowy obraz i przedstawić sytuacje z życia, które wymagają przyjrzenia się i dalszego zagłębienia się w nie. Teatr Obrazu często opisywany jest jako technika pracy wstępnej do Teatru Forum. Obrazy staną się bodźcami do działań dramowych i dyskusji dotyczących sytuacji kryzysowych, podejmowanych w Teatrze Forum. Uruchomienie stop-klatek działa jako punkty wyjściowe dramy. Teatr Forum koncentruje się wokół nierozwiązanego problemu (dylematu), a uczestnicy warsztatów zostaną zaproszeni, by zaproponować i zainscenizować możliwe rozwiązania. W Teatrze Forum nie istnieją właściwe, ani niewłaściwe rozwiązania (odpowiedzi), ale jawi się on jako proces odnajdywania i wypróbowywania różnych możliwości, by pomóc głównemu bohaterowi podjąć świadome decyzje, dotyczące jego dylematu. Uczestnicy będą zatem badać problem jako symptom opresji (uciśnienia) w społeczeństwie, wybrany przez grupę. Głównym bohaterem stanie się jeden z uczestników warsztatów i będzie nazywany protagonistą. Reszta uczestników będzie aktywną publicznością, zwaną widzami-aktorami, zdolną do oferowania alternatywnych propozycji dla badanej sytuacji, wypróbowując zarazem swoje zaufanie do własnych umiejętności rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji (dotyczących realnych sytuacji) w bezpiecznych ramach dramy (w rolach). Aby wziąć udział w warsztacie, nie potrzeba wiedzy, ani też wcześniejszego doświadczenia z dramą czy Teatrem Uciśnionych . Ponieważ zajęcia warsztatowe angażują aktywność fizyczną, zaleca się, by uczestnicy mieli wygodną odzież i wzięli ze sobą zapasową parę skarpetek. Wszyscy, pełni entuzjazmu, pozytywnej energii, zaangażowania i pasji do dramy, są mile widziani.

Biogram:

Doktor Persephone Sextou jest adiunktem, wykładowcą Teatru Stosowanego na Uniwersytecie Newman w Birmingham i kieruje badaniami w Community & Applied Drama Laboratory. Zdobyła doktorat w Goldsmiths University of London, należy do Higher Education Academy Fellowship. Została nominowana do nagrody National Teaching Award w Wielkiej Brytanii (2016). Prowadzi doktorantów w dziedzinie Applied Theatre in Education, Healthcare, Wellbeing and Theatre of the Oppressed w Newman University I Liverpool Hope University. Zdobyła prestiżowy grant BBC Dzieci w Potrzebie we współpracy z NHS Trust (2016-2019) na kontynuację swoich badań nad wpływem zaprojektowanego spektaklu na kondycję dzieci przebywających i leczonych w szpital. Ma doświadczenie w realizacji programów Unii Europejskiej, dotyczących kształcenia na poziomie wyższym w szkolnictwie Zachodniej Afryki. Jest autorem recenzowanych artykułów, rozdziałów i monografii oraz działa jako członek rad redakcyjnych w: Arts & Health, the Applied Theatre Reader, Drama Research oraz Arts in Communities Journals. Jej książka "Theatre for Children in Hospitals. The Gift of Compassion" jest w trakcie druku w wydawnictwie Intellect Bristol (UK) i w Nowym Jorku.

 
loga2.png